Czym jest norweska karta podatkowa?
Dodano: 25 lipiec 2021Każda osoba, która pracuje w Norwegii lub pobiera świadczenia równoznaczne z pracą, powinna dysponować kartą podatkową (skattekort). Do jej posiadania zobligowane są wszystkie osoby zatrudnione, niezależnie od tego, czy pracują u norweskiego pracodawcy, czy też pracodawcy zagranicznego, który w Norwegii realizuje zlecenia. Osoby rozpoczynające pracę w Norwegii, szczególnie nieposiadające stałych numerów personalnych, powinny postarać się o nadanie karty podatkowej z początkiem każdego roku podatkowego.
Norweska karta podatkowa - najważniejsze informacje
Norweska karta podatkowa to dokument, w którym znajdują się informacje o wysokości zaliczki na podatek dochodowy w danym roku kalendarzowym. Są to dane ważne nie tylko dla pracownika, ale i pracodawcy. Dotyczą kwot, jakie zostaną pobrane od wynagrodzenia na poczet podatku za każdy miesiąc zatrudnienia. Karta podatkowa jest niezbędna do otrzymania wstępnego rocznego rozliczenia podatkowego (skattemelding).
W Norwegii funkcjonują 2 typy kart:
- karta tabelaryczna (tabellkort): przeznaczona dla osób ze stałym zatrudnieniem u jednego pracodawcy. W przypadku tej karty obowiązuje odpowiedni kod z tabeli na podstawie szacowanych/osiąganych dochodów.
- karta procentowa (prosentkort): obowiązuje przy przychodach nieregularnych i wielu pracodawcach. Zaliczkę na podatek opłacana jest według ustalonego procentu od dochodu
Jak uzyskać norweską kartę podatkową?
- Zamawianie karty podatkowej po raz pierwszy. Najpierw należy wyrobić sobie norweski numer personalny (D-nummer), stawiając się osobiście do urzędu skarbowego i wypełniając stosowne podania. Wnioskując o D-nummer, wnioskujemy równocześnie o wyrobienie karty podatkowej na dany rok. W urzędzie zobligowani będziemy do przedstawienia dowodu tożsamości (dowód osobisty lub paszport) oraz ważnej umowy o pracę (arbeidsavtale) albo zlecenie (tzw. oppdrag). Przy pierwszej karcie stawki podatkowe są wyliczane na podstawie prognozowanego przychodu pracownika, zadeklarowanych ulg oraz tego, gdzie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne.
- Zamawianie karty podatkowej po raz kolejny. O kartę podatkową może wnioskować pracodawca w imieniu swojego pracownika poprzez wypełnienie druku RF-1355 w systemie Altinn. Pracownik może również samodzielnie wnioskować o kartę, wykorzystując swój numer personalny (lub D-nummer) i dostęp do systemu Altinn. Wnioskujemy wówczas o kartę, wypełniając i składając formularz RF-1209 elektronicznie.